پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود

به روز ترين اطلاعات تخصصي سازه ها را در اين وبگاه بخوانيد.

پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود

وي گفت: “ما بايد حوادث جمهوري آذربايجان را به دور از احساسات و منطق دنبال كنيم و البته همه بايد بدانند كه ايران در مسئله همسايگان ناظر منفعل نخواهد بود.” در مورد تنش بين ايران و آذربايجان و آخرين اظهارات وزير امور خارجه ايران ، آقاي جلال خوش شهره ، كارشناس مسائل بين الملل گفت: …

منبع: سايت كردوار نيوز
پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود

پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود https://kordavar.ir/پي‌گيري-موضوع-آذربايجان؛-منطقي-يا-احس/ Mon, 04 Oct 2021 13:21:06 0000 اخبار همه جانبه https://kordavar.ir/پي‌گيري-موضوع-آذربايجان؛-منطقي-يا-احس/

وي گفت: “ما بايد حوادث جمهوري آذربايجان را به دور از احساسات و منطق دنبال كنيم و البته همه بايد بدانند كه ايران در مسئله همسايگان ناظر منفعل نخواهد بود.” در مورد تنش بين ايران و آذربايجان و آخرين اظهارات وزير امور خارجه ايران ، آقاي جلال خوش شهره ، كارشناس مسائل بين الملل گفت: …

منبع: سايت كردوار نيوز
پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود

وي گفت: “ما بايد حوادث جمهوري آذربايجان را به دور از احساسات و منطق دنبال كنيم و البته همه بايد بدانند كه ايران در مسئله همسايگان ناظر منفعل نخواهد بود.” در مورد تنش بين ايران و آذربايجان و آخرين اظهارات وزير امور خارجه ايران ، آقاي جلال خوش شهره ، كارشناس مسائل بين الملل گفت: «آقاي عبدالله عبدالله در سخنراني خود چندين تير داشت كه يكي از تيرهاي اصلي مربوط به آن بود. يكي از آنها درگيري عاطفي است و چيزي است كه در قالب رسانه ها پخش مي شود و تهديدها و تغييرات ناشي از آن را با خود به همراه دارد ، و من فكر نمي كنم اين كار خوبي باشد ، اما من فكر مي كنم بايد اين كار انجام شود با واقع بيني و خرد انتقادي بين روابط. ايران و آذربايجان اين امر كاربردي است و بايد به نحوي كنترل شود.

تغيير ژئوپليتيك در منطقه به اين معني است كه يكي از كانال هاي ارتباطي ايران با اروپا قطع مي شود
وي افزود: در اين گفتگو ، آقاي اميرعبداللهيان به درستي خاطرنشان كرد كه اين درگيري از طريق ديپلماسي و توافقات وي با وزير امور خارجه آذربايجان قابل حل است. البته خطر تغيير ژئوپليتيك منطقه و سطح روابط ايران با ارمنستان با اعمال تغييراتي در نقشه جغرافيايي كه ما در حال حاضر در آذربايجان روي آن كار مي كنيم ، وجود دارد كه تركيه به دنبال آن است. دولت ايران به عنوان حافظ منافع ملي و امنيت ملي ايران بايد از آن بسيار مراقبت كرده و از هرگونه تغيير در مرزهاي ايران جلوگيري كند ، زيرا تغييرات ژئوپليتيك در منطقه به اين معني است كه يكي از كانال هاي ارتباطي ايران با اروپا قطع شده است. مي تواند منبع فشار باشد. براي محاصره ايران.

خوش چهره مي گويد: “واكنش ايران يك واكنش منطقي است ، اگرچه وقتي جنگ قره باغ در سال گذشته آغاز شد ، ايران دو ديدگاه داشت.” جنگ قره باغ ايدئولوژيك نيست ، اين درگيري يك كشور مسلمان با يك دولت غير مسلمان است ، اين ايده كه بخشي از يك كشور مسلمان اشغال شده است و اكنون آزاد مي شود ، اما متأسفانه بيشتر از آنچه در ايران ديده مي شود. از ديدگاه واقعي ، عرفي و ژئواستراتژيك ، موضوع بيشتر احساسي و ايدئولوژيك بود. تجربه جنگ قره باغ نشان داده است كه منازعه بين دو كشور در زمينه ديپلماسي را تنها با چشم انداز ايدئولوژي نمي توان بررسي كرد.

وي با اشاره به اين كه منافع ، منافع و امنيت ملي در چارچوب واقعيت جستجو مي شود ، گفت: برخي عليه آذربايجان عليه ارمنستان حمله كردند ، در حالي كه برخي ديگر با آن مخالف بودند و اين جنگ بايد در داخل آن انجام شود. نتايج درازمدت را در جغرافياي منطقه مشاهده كرد ، به موضوع با حساسيت نگاه كرد و منفعل شد. آذربايجاني هايي كه با كمك ارتش و سلاح هاي تركيه و اسرائيل وارد جنگ شدند. وي پيش بيني كرد كه اين منطقه با چه تغييراتي روبرو خواهد شد و چه تهديدها و ضررهايي را براي منطقه به همراه خواهد داشت.

ايران ناظر منفعل نخواهد بود

خوش شهره گفت: ديروز چشم كساني كه كف مي زدند و سوت مي زدند هر روز بود ، اما امروز متوجه شدند كه نبايد جنگ را از موضع منفعلانه و اشتباه گرفت تا آنچه اتفاق افتاده و پيامدهاي آن تشخيص داده شود. امروزه واكنش ايران نسبت به تلاش براي تغيير ژئوپليتيك منطقه منطقي است و همه بايد بدانند كه ايران ناظر منفعل در تغيير ژئوپليتيك منطقه نخواهد بود. ايران به طور كامل از منافع خود دفاع مي كند.

وي افزود: اما اين دفاع به اين معنا نيست كه ما اين موضوع را در يك محيط احساسي و پرشور كه موضوع عثمانيسم شده است دنبال مي كنيم و از طرف ديگر متهم به پان ايرانيسم يا نو صفويه هستيم. به نظر من ، از ورود ديپلماسي ما به چنين بحث هايي كه جز ضرر و زيان براي ايران به همراه نمي آورد ، بايد از عثمانيسم جديد اجتناب كرد.

اين كارشناس بين المللي ادامه داد: ما بايد از حقوق بين الملل و بقيه مرزهاي جهان محافظت كنيم و نبايد به هيچ وجه طبق تعريف سازمان ملل متحد به عنوان جغرافياي منطقه اي هر منطقه از جهان عمل كنيم. خوشبختانه آقاي اميرعبداللهيان در زير بار تغيير در مرزهاي شمال غربي ايران در سخنراني خود تأكيد كرد و به نظر من سعي كرد از فضاي التهابي تشديد شده توسط خارج و مخالفان ايراني جلوگيري كند.

وي گفت: “ما نبايد اجازه دهيم شمال غرب ما به نقطه جوش خود برسد. با وجود پاسخ قاطع و منطقي ما ، ديپلماسي ما بايد كار كند.” آقاي اميرعبداللهيان ، آنچه ما مي گوييم ، اين كه در حال مذاكره با وزير امور خارجه آذربايجان هستيم و ما در آنجا در يك مانور نظامي هستيم ، البته نشان مي دهد كه ايران آماده واكنش به هرگونه تغيير سياسي و منطقه اي است جغرافيا اما علاوه بر اين ، نبايد به هژموني كه دشمنان ايران سعي در ايجاد آن دارند به منظور اشغال ايران در همه نهادهاي امنيتي ايران ، چه در شمال غرب يا شرق يا جنوب شرق ايران ، افزود.

ما مذاكرات خود را در قالب مذاكرات وين ادامه خواهيم داد

خوش شهره گفت: “آقاي عبداللهيان ديپلماسي را براي كنترل و حل مناقشه كنوني در اولويت اصلي قرار داده است و در دستور كار وزارت خارجه قرار دارد.” اما نكته ديگر موضع گيري آقاي اميرعبداللهيان در مورد از سرگيري مذاكرات برجامي بود. نكته مثبتي كه من در سخنراني آقاي اميرعبداللهيان ديدم اين بود كه برخلاف آنچه بسياري از مخالفان برجام در داخل مي گويند ، حتي اسرائيل و ديگر متحدان منطقه پيش بيني مي كردند كه ايران مذاكرات وين و برجام را كنار مي گذارد. بايد از يك برنامه جديد و يك گفتگوي جديد پيروي كند.

وي افزود: در اين زمينه آقاي اميرعبداللهيان گفت ما بر اساس قالب مذاكرات وين به مذاكرات خود ادامه مي دهيم كه جاي خوشحالي است. به نظر من ، انتظارات و نگراني هاي موجود در مورد قالب وين ، كه به طور گسترده و شديد توسط دولت و دستگاه ديپلماسي دولت قبلي دنبال شده است ، حفظ خواهد شد. اميرعبداللهيان گفت ما در يك قالب عمل مي كنيم. نكته بعدي اين بود كه مذاكرات و ادامه و مديريت مذاكرات را نمي توان به شوراي عالي امنيت سپرد ، آقاي عبداللهيان گفت نه ، وزارت خارجه همين مذاكرات را ادامه مي دهد و اين كار توسط معاون سياسي انجام مي شود. وزارت امور خارجه.

خوش شهره گفت: حالا آيا اين نماينده مجلس مي تواند در همان چارچوب ، ساختار و قدرت مذاكره كند؟ اين امر توسط آينده تعيين مي شود. اما معلوم شد كه مديريت مذاكرات در اختيار وزارت خارجه و معاون سياسي آن است. با اين حال ، آقاي امير عبداللهيان گفت كه وزارت خارجه مذاكرات را در راستاي سياست اصلي خود ادامه مي دهد. ما بايد ببينيم تيم مذاكره كننده ايران از چه كساني تشكيل شده است و بر اين اساس تصميم مي گيريم كه مذاكرات را در آينده ادامه دهيم.

نكته مهمي كه در گفتگوي امير عبداللهيان از دست رفت

وي افزود: دو نكته بسيار مهم در طول سخنراني وزير امور خارجه پنهان شد. آقاي اميرعبداللهيان گفت علي رغم اينكه آمريكايي ها مي خواستند 1 5 جلسه اي با ايران در نيويورك داشته باشد ، ايران آن را نپذيرفت ، اما ادامه داد و ما در نيويورك با آمريكايي ها صحبت كرديم. ما گفتيم كه با آمريكايي ها صحبت كرديم و س questionsالاتي داشتيم و پاسخ داديم و روشن نكرديم كه اين آمريكايي ها چه كساني هستند. آيا آنها ديپلمات آمريكايي بودند؟ آيا سرمايه گذاران آمريكايي بودند؟ آيا آنها لابي گر آمريكايي بودند؟

وي گفت: اين نكته بسيار مهمي در پوشش موضوع بود كه در كنار صحبت هاي آقاي اميرعبداللهيان گم شد و كمتر مورد توجه قرار گرفت و در جنبه هاي مختلف سخنان آقاي اميرعبداللهيان به آن اشاره شد. اما من فكر مي كنم اگر بتوانيم مشكلات خود را بدون در نظر گرفتن پيامبران و واسطه ها مستقيماً مطرح كنيم ، مي توانيم به راحتي از معضلي كه در مورد برجام ايجاد مي شود ، خارج شويم.

وي گفت: “مشكل بين ايران و ايالات متحده اين است كه ميانجي ها هميشه پيام ها را ارائه مي دهند. اصلاحات و اضافاتي به اين پيام ها قابل اضافه است و هيچ چيز ديگري.” همانطور كه در سال 2015 مشاهده كرديم ، ايران و ايالات متحده هنگامي كه وارد گفتگوي مستقيم شدند و از ارسال پيامك با واسطه هاي اروپايي و غير اروپايي از طريق رسانه ها خودداري كردند ، گفتگوي حضوري را آغاز كردند. مجبور شد نزديك شود

وي افزود: معناي مفهومي سخنان آقاي عبداللهيان ، تمايل ما براي نتيجه گيري مرحله به مرحله بود. ما نمي خواهيم قهوه بنوشيم ، اين درست است. اگر وارد مذاكره شويم ، نمي توانيم به نتيجه برسيم ، سپس آنها براي لغو تحريم ها عليه ايران يا فشار بر ايران خواهند آمد. آقاي عبداللهيان به دو نكته توجه كرد كه ما بايد شاهد حركت اميدوار كننده و مطمئن آمريكايي ها باشيم.

بايدن مي گويد برخلاف دولت ترامپ مي خواهد با ايران وارد گفتگو شود

خوش شهره افزود: به عنوان مثال در گام اول بايد برخي از تحريم ها را لغو كنيم و سپس به نتايجي كه رسيده ايم برويم و به يك نتيجه منطقي برسيم. نكته دوم آقاي عبداللهيان اين است كه دولت بايدن به كار خود در راه آهن راه اندازي شده توسط دولت دونالد ترامپ ادامه مي دهد. به طور معمول ، اگر مذاكرات به همان شيوه با دولت ترامپ انجام شود ، ايران چنين ايده اي را نمي پذيرد و اين واضح و منطقي است كه تهران برخلاف دولت ترامپ مي خواهد نشان دهد كه مي خواهد با ايران وارد گفتگو شود.

وي گفت: “اما به طور كلي ، آنچه وضعيت را بدتر مي كند وضعيت يخ زده در سند هسته اي ايران و گفتگوي برجام است.” آنچه در طول زمان اتفاق مي افتد به نفع ايران نيست. هرچه مذاكرات بيشتر طول بكشد و نتيجه بهتر باشد ، بهتر است. اين تنظيم ژئوپليتيك منطقه به ضرر ايران است و فرصتي است كه ايران از دست داده است.

خوش شهره گفت: “ايران بايد عنصر زمان را در نظر بگيرد. اين وضعيت يخ زده ما را وادار كرده است كه شاهد تغييراتي در حوزه ژئوپليتيك در شمال غرب و شرق ايران و در عراق باشيم كه انتخابات اكتبر در پيش است.” نتايج انتخابات نمي تواند به نفع ايران باشد يا بر اين عقيده باشد كه ايران در لبنان و كشورهاي منطقه قرار دارد ، ايران نبايد اين محيط را در اختيار كساني قرار دهد كه مي خواهند محاصره عليه ايران را تقويت كنند.

منبع: سايت كردوار نيوز
پي‌گيري موضوع آذربايجان؛ منطقي يا احساسي؟؛ ايران ناظر منفعل نخواهد بود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.