افغانستان از ايران درخواست سوخت كرد

به روز ترين اطلاعات تخصصي سازه ها را در اين وبگاه بخوانيد.

افغانستان از ايران درخواست سوخت كرد

وضعيت بازار نشان دهنده افزايش صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به كشورهاي همسايه است. اگرچه آمارهاي رسمي درباره صادرات بنزين و ساير محصولات فاش نشد ، اما به گفته سخنگوي انجمن صادركنندگان نفت ، گاز و پتروشيمي ايران ، شروع صادرات به افغانستان مي تواند پيشرفت خوبي در اين زمينه باشد. به گزارش ديباروز ، …

افغانستان از ايران درخواست سوخت كرد https://dibarooz.ir/افغانستان-از-ايران-درخواست-سوخت-كرد/ ديباروز Thu, 26 Aug 2021 06:58:24 0000 اقتصادي https://dibarooz.ir/افغانستان-از-ايران-درخواست-سوخت-كرد/ وضعيت بازار نشان دهنده افزايش صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به كشورهاي همسايه است. اگرچه آمارهاي رسمي درباره صادرات بنزين و ساير محصولات فاش نشد ، اما به گفته سخنگوي انجمن صادركنندگان نفت ، گاز و پتروشيمي ايران ، شروع صادرات به افغانستان مي تواند پيشرفت خوبي در اين زمينه باشد. به گزارش ديباروز ، …

وضعيت بازار نشان دهنده افزايش صادرات فرآورده هاي نفتي ايران به كشورهاي همسايه است. اگرچه آمارهاي رسمي درباره صادرات بنزين و ساير محصولات فاش نشد ، اما به گفته سخنگوي انجمن صادركنندگان نفت ، گاز و پتروشيمي ايران ، شروع صادرات به افغانستان مي تواند پيشرفت خوبي در اين زمينه باشد.

به گزارش ديباروز ، در اواخر سال 1997 ، با افتتاح سومين مرحله پالايشگاه ستاره خليج فارس ، ايران در توليد بنزين خودكفا شد و توانست دروازه هاي واردات اين محصول استراتژيك به كشور را ببندد. خودكفايي در توليد بنزين يكي از اهداف وزارت نفت در سال هاي اخير بوده است و بنابراين ميزان توليد بنزين در كشور با گذشت زمان افزايش يافته است؛ بين سالهاي 1957 تا 1959 ، به طور متوسط ​​روزانه 14 ميليون ليتر بنزين در كشور توليد مي شد كه بين 1996 تا 1997 (9 ماه اول سال اول) 5.9 برابر افزايش يافته و به طور متوسط ​​به 83 ميليون ليتر در روز رسيده است.

در همين حال ، مصرف روزانه بنزين در كشور نيز از همين رقم پيروي كرد. بين سالهاي 1996 تا 1997 ، به طور متوسط ​​روزانه 88 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شد. اما واردات اين محصول به كشور بين سالهاي 1957 تا 1959 صفر بود و به تدريج بين سالهاي 1964 تا 1967 به 3.7 ميليون ليتر در روز افزايش يافت ، با افزايش تعداد خودروها و رشد زندگي شهري كه در سالهاي 1984 تا 1987 به اوج خود رسيد. همان (16.8 ميليون ليتر در روز) و سپس با روند كلي كاهش به 7.6 ميليون ليتر در روز بين سالهاي 2 تا 95 (دولت يازدهم).

حجم واردات بنزين بين سالهاي 1996 تا 1997 (9 ماهه اول سال) 5.9 ميليون ليتر بود. و براي تأمين بنزين مورد نياز كشور در ابتداي شهريور 97 به صفر رسيد و ديگر بنزيني وارد كشور نشد.

سيد حميد حسيني ، سخنگوي انجمن صادركنندگان نفت ، گاز و پتروشيمي درباره آخرين مورد صادرات بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي به ديباروز گفت: حدود 3 ميليارد دلار در سال اول و 700 ميليون دلار در سه ماهه اول سال گذشته صادر شده است.

وي با اشاره به دلايل كاهش صادرات گفت: در زمستان سال گذشته به دليل كمبود سوخت مجبور شديم در بسياري از نيروگاه ها از گازوئيل استفاده كنيم و اين باعث شد كه به تعهدات صادراتي خود عمل نكنيم. . ” در همين راستا ، برخي از اين تعهدات براي امسال و همچنين افزايش مصرف داخلي بنزين و همچنين نياز به اصلاح پالايشگاه ها كه منجر به كاهش صادرات شد ، به تعويق افتاد.

به گفته سخنگوي انجمن صادركنندگان نفت ، گاز و پتروشيمي ، قيمت بنزين در كشورهاي همسايه به دليل كاهش حضور اين محصول در كشورهاي همسايه به ويژه افغانستان افزايش يافته است.

وي با اشاره به صادرات ساير فرآورده هاي نفتي مانند قير ، روغن ، حلال ها و محصولات پتروشيمي گفت: ما در اين بخش ها موفق بوده ايم و اعداد خوبي به دست آورده ايم ، اما صادرات بنزين پالايشگاه محدود شده است.

وي گفت: “اخيراً ما به پيام افغانستان مبني بر آغاز صادرات فرآورده هاي نفتي پاسخ مثبت داده ايم.”

سخنگوي انجمن صادركنندگان فرآورده هاي نفت ، گاز و پتروشيمي ايران گفت: با توجه به اتفاقات اخير ، انتظار داريم بازار مطلوبي براي صادرات نسبت به گذشته داشته باشيم.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.